Szanowni Państwo.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że niemalże z dnia na dzień wszyscy znaleźliśmy się w nowej, trudnej rzeczywistości. Ryzyko utraty pracy, zamknięcia działalności gospodarczej, potęgowane doświadczeniem lęku i niepewności o przyszłość, zdrowie swoje i najbliższych, stało się bardzo realne.
Zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego, ograniczenia dotyczące bezpośredniej obsługi klientów, dynamika wprowadzanych zmian i przepisów, stały się wyzwaniem dla wszystkich stron. Dla naszych klientów i dla pracowników urzędu.
Niezwykle ciężki był tzw. lockdown, czas, w którym wiele osób musiało pozostać w domach, znaczna część przedsiębiorców zaprzestała świadczenia usług, w wielu firmach zadecydowano o przestojach lub w ogóle wstrzymano produkcję. Nikt jeszcze nie wiedział, czy i na jakie wsparcie ze strony państwa może liczyć.
Kiedy rząd uruchomił pierwsze formy pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej, znaczna część zadań została przekazana do realizacji powiatowym urzędom pracy.
Jednym z priorytetów Powiatowego Urzędu Pracy w Goleniowie w tym trudnym okresie było podjęcie działań organizacyjnych skierowanych na sprawną obsługę wypłaty środków finansowych, tak aby jak najszybciej mogły one trafić do przedsiębiorców, pracodawców.
Od momentu uruchomienia wsparcia (pierwszy wniosek wpłynął 2 kwietnia) do końca września br. :
- wypłacono
4103 pożyczki dla mikroprzedsiębiorców, samozatrudnionych, organizacji pozarządowych w kwocie
20 441 997, 72 zł. Sukcesywnie są one umarzane przy spełnieniu warunku nieprzerwanego prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu trzech miesięcy od daty otrzymania środków (art. 15zzd i 15 zzda*)
- wpłynęło
731 wniosków o dofinansowanie działalności gospodarczej w związku ze spadkiem obrotów dla samozatrudnionych, z tego tytułu wypłacono już przedsiębiorcom pomoc w wysokości
2 620 800,00 zł (art. 15zzc*)
- w realizacji jest
265 wniosków pracodawców o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. Wykonano
697 wypłat na kwotę
7 094 965,12 zł (art. 15zzb*).
W sumie, w ramach Tarczy Antykryzysowej do przedsiębiorców z powiatu goleniowskiego trafiło
30 157 762,82 zł.
Oprócz pomocy bezpośrednio związanej ze skutkami COVID-19, PUP Goleniów cały czas realizuje ustawowe zadania form pomocy dla osób bezrobotnych i pracodawców.
Warto wspomnieć, że wśród nich jest obsługa zatrudnienia cudzoziemców. Od 1 marca br. wpłynęło
7230 oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy od pracodawców z terenu powiatu goleniowskiego (6137 dotyczy obywateli Ukrainy).
Z pozyskanych środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach projektów PO WER i RPO WZ finansujemy organizację staży, szkoleń indywidualnych, prac interwencyjnych, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, bony zasiedleniowe.
Osoby skierowane do pracy, na staż mogą uzyskać refundacje kosztów dojazdu. Rodzice podejmujący zatrudnienie, częściowy zwrot opłat za żłobek lub przedszkole.
Z pracodawcami, którzy chcą podnosić kwalifikacje swoich pracowników podpisywane są umowy, na podstawie których finansujemy szkolenia ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 80-100 procent kosztów. Do końca września br. wpłynęło
169 wniosków. Na realizację tego zadania przeznaczone jest
1 230 900 zł.
Do niezbędnego minimum została uproszczona procedura rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Nie jest już wymagane posiadanie profilu zaufanego by skorzystać z możliwości rejestracji przez Internet.
Wszystkie wymienione działania realizujemy przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych. Przede wszystkim dedykowanej platformy praca.gov.pl ale również EPUAP czy nawet zwykłej poczty elektronicznej i telefonów. Wymagało to wprowadzenia istotnych zmian w organizacji pracy ale także zmian w podejściu ze strony naszych klientów. W rezultacie nowy system pracy okazał się w wielu przypadkach wygodniejszy i wydajniejszy dla obu stron niż tradycyjna wizyta w urzędzie i praca z dokumentami papierowymi.
Zależy nam na tym aby nadal rozwijać i ulepszać system w celu zapewnienia Państwu sprawnej obsługi. Do tego jednak potrzebna jest również odpowiednio wysoka świadomość istniejących możliwości, przede wszystkim ze strony przedsiębiorców i pracodawców.
W listopadzie w krajach Unii Europejskiej obchodzone są Europejskie Dni Pracodawcy. Z tej okazji organizowane są różne wydarzenia w zakresie współpracy służb zatrudnienia z pracodawcami.
PUP Goleniów
w dniach 12-13 listopada br. uruchomi dodatkowe telefoniczne dyżury, specjalnie dla pracodawców. Każdy pracodawca, który będzie miał pytania z zakresu Tarczy Antykryzysowej, Instrumentów rynku pracy czy elektronicznych kanałów komunikacji, zostanie połączony ze specjalistą zajmującym się danym zagadnieniem.
Serdecznie zapraszamy do kontaktu.
- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z pozn.zm.)